FAQs: Algemeen

FAQs: Algemeen

Waar zie ik de taken die ik moet uitvoeren?

De taken die moeten worden uitgevoerd zijn terug te vinden in het takenoverzicht op de home pagina.


Hoe voeg ik derde partijen toe?

Een derde partij kan worden toegevoegd in de brontabellen. Ga hiervoor naar Governance > Derde partijen en klik op de knop Toevoegen.

In het scherm Derde partij toevoegen moet de informatie van de derde partij worden ingevuld. Vervolgens kunnen de wijzigingen worden opgeslagen door op Opslaan te klikken.

Hoe koppel ik een document aan een derde partij?

In het detailscherm van de derde partij kan een document worden gekoppeld. Ga hiervoor naar Governance > Derde partijen en selecteer de derde partij waar een document aan gekoppeld moet worden. Onderaan het detailscherm van de derde partij is het mogelijk om bestaande documenten te koppelen of nieuwe documenten aan te maken door op de onderstaande knoppen te klikken.


Wat houdt de classificatie van een middel of proces in?

De classificatie van een middelen en processen heeft invloed op de heatmap die wordt toegepast tijdens dreigingsanalyses en risicobehandelingen. Middelen en processen met de classificatie 1. Laag blijven over het algemeen meer in de risicoklasse Laag en Midden, in tegenstelling tot de middelen en processen met de classificatie 3. Hoog die eerder in de risicoklasse Hoog en Extreem belanden en middelen en processen met de classificatie 2. Midden belanden vaker in de risicoklasse Midden en Hoog.

In principe bepaalt de classificatie de risk appetite van het middel of proces. De classificatie 1. Laag heeft bijvoorbeeld een hogere risk appetite omdat er lagere risicoklasses uit voort komen dan bij het gebruik van de andere classificaties.

Waarom zie ik de juiste gebruiker niet in het drop down menu?

Dit heeft te maken met de functie/rol van de gebruiker binnen de organisatie. Om als verantwoordelijke of eindverantwoordelijke van een proces of middel geselecteerd te kunnen worden moet de gebruiker een functie/rol hebben binnen hetzelfde organisatieonderdeel. Door de organisatieboom te openen via Governance > Organisatieboom kan er gecontroleerd worden onder welk organisatieonderdeel een proces of middel valt.

In onderstaand voorbeeld hebben Eric Employee, Evan Employee en Gerjo Governance een functie binnen het organisatieonderdeel Centrum Finance. Het proces Financial valt onder hetzelfde organisatieonderdeel, hierdoor verschijnen alleen deze drie gebruikers in de het drop down menu.


Waarom ontvang ik geen notificaties?

Dit kan twee redenen hebben, het kan zijn dat de notificaties in het profiel niet geactiveerd zijn of het kan zijn dat de notificaties door de beheerder zijn uitgeschakeld.

Als eerste is het mogelijk dat de beheerder notificaties heeft uitgeschakeld, neem in dit geval contact op met de beheerder van de GRCcontrol omgeving.

Daarnaast kan de gebruiker controleren of de notificaties zijn geactiveerd door onderin de menu balk op de knop voor het profiel te klikken. In het profiel staat de knop Ontvang notificaties?, deze moet op Ja staan als de gebruiker notificaties wil ontvangen.


Hoe kan ik een incident melden?

Alle gebruikers kunnen in GRCcontrol incidenten melden, ga hiervoor naar Incidentbeheer > Mijn incidentmeldingen.  Klik in dit overzicht op de knop Toevoegen om een nieuw incident te melden, het formulier Nieuw incident wordt geopend.

Vul hier de informatie over het incident zo volledig mogelijk in. Het is mogelijk om een incident anoniem te melden door de toggle Anoniem opvoeren? op Ja te zetten. Daarnaast kunnen ook externen een incident melden, in dit geval kan de naam en het emailadres van de externe melder worden ingevuld.
    • Related Articles

    • FAQs: Dreigingen

      Hoe maak ik een dreiging hoofdcategorie en subcategorie aan? Dreiging categorieën kunnen worden aangemaakt in het beheer van het onderdeel risicomanagement, ga hiervoor naar Risicomanagement > Categorieën. Klik hier op de knop Toevoegen om een nieuwe ...
    • FAQs: Dataregistraties

      Hoe verstuur ik dataregistraties? Dataregistraties kunnen verstuurd worden vanuit een inventarisatie, ga hiervoor naar Registers > Inventarisaties en klik op de knop Toevoegen om een nieuwe inventarisatie aan te maken. Vul hier de verplichte velden ...
    • FAQs: Risicoanalyse

      Hoe start ik een risicoanalyse? Een gebruiker kan een uit te voeren risicoanalyse vinden in de risicomanagement tegel op het startscherm, in het takenoverzicht, of via Risicomanagement > Middel BIA/risicoanalyses of Risicomanagement > Proces ...
    • FAQs: Vragenlijsten

      Hoe vul ik een vragenlijst in? Een gebruiker kan een uit te voeren vragenlijst vinden in de risicomanagement tegel, in het takenoverzicht, of via Vragenlijsten > Middel vragenlijsten of Vragenlijsten > Proces vragenlijsten. In dit overzicht ziet de ...
    • FAQs: Governance

      Hoe voeg ik een organisatieonderdeel toe? Het toevoegen van een organisatieonderdeel kan vanuit het beheer, ga hiervoor naar Governance > Organisatieonderdelen. Klik op de knop Toevoegen en vervolgens wordt het formulier Organisatieonderdeel ...